Fundació Privada Amics de la Gent Gran. Acompanyament emocional a persones grans a L’Hospitalet del Llobregat

Amics de la Gent Gran som una organització de voluntariat que treballem per millorar la qualitat de vida de la gent gran. La nostra missió és lluitar contra la soledat i la marginació social de les persones grans, mitjançant l’acció de voluntàries i voluntaris que les acompanyen i la sensibilització de la societat.

Sabem que la soledat i l’abandonament són factors descoratjadors que intensifiquen altres mals que pot patir la gent gran: problemes de salut, disminució de l’autonomia, dificultats econòmiques, etc. Creiem que el millor remei per lluitar contra la soledat és l’amistat, entesa com un lligam nascut d’una estima que creix entre dues persones. L’amistat és lliure i lliure és el vincle que comparteixen les persones voluntàries i les persones grans.
La missió d’Amics de la Gent Gran es concreta en tres accions:

  • L’acompanyament emocional a persones grans.
  • La dinamització social.
  • La sensibilització de la societat sobre la realitat en què viuen les persones grans.

Acompanyament emocional a persones grans a L’Hospitalet del Llobregat

El projecte es centre en el Acompanyament individual per part d’una persona voluntària a una persona gran amb la finalitat de donar-li suport emocional i fomentant un espai de relació continuada on la persona gran pugui sentir-se estimada i reconeguda.

També es realitzaran activitats de socialització per fomentar la integració social d’aquestes persones en el seu entorn. Totes aquestes activitats es realitzaran amb la participació de persones voluntàries de la ciutat compromeses amb la inclusió social de les persones grans.

OBJECTIUS DEL PROJECTE

1- Lluitar contra la soledat i l’aïllament social de les persones grans a través del seu acompanyament afectiu individualitzat i les activitats de socialització.

2- Sensibilitzar a la societat sobre la situació de soledat i aïllament que pateixen les persones grans a L’Hospitalet del Llobregat.
3- Promoure i formar al voluntariat social a Badalona envers les persones grans.

ACTIVITATS

Acompanyament i dinamització de persones grans.

Acompanyament a domicili: visites setmanals de dues hores d’un/a voluntari/a de l’organització al domicili d’una persona gran sola, amb l’objectiu d’oferir suport afectiu i construir amb ella vincles estables. Aquesta activitat de suport personal i emocional permet a la persona gran sortir del seu aïllament social, tenir una persona de confiança i mitigar la seva soledat.

L’objectiu principal és que la persona gran recuperi l’autoestima, es desenvolupi personal i socialment i disminueixi la seva dependència sobre els recursos sanitaris i socials. En cas que la persona gran hagi de ser ingressada per malaltia o altres incidències en un centre hospitalari, l’acompanyament es continuarà realitzant en aquests centres.

Acompanyaments esporàdics: facilitar que la persona gran efectuï sortides del domicili amb la finalitat de realitzar visites mèdiques o tràmits administratius. Es tracta d’una acció de suport a l’execució d’Activitats Instrumentals de la Vida Diària que pretén potenciar la seva autonomia, afavorir el contacte amb l’entorn i reforçar el coneixement i l’ús dels recursos comunitaris existents.

Acompanyament en Residències i centres sociosanitaris: Segons l’INE (cens de població i habitatge de 2011) 47.988 persones grans viuen en residències a Catalunya. En aquests centres, tot i disposar d’atenció integral als residents, tant els professionals com les persones grans, manifesten explícitament la manca d’acompanyament emocional.

Les institucions cobreixen les necessitats assistencials de les persones però malgrat tot, no arriben a pal·liar la soledat que pateixen algunes d’elles que no reben visites de familiars o amistats properes. En la majoria dels casos aquestes persones es veuen forçades a viure en residències, abandonant els seus espais vitals coneguts.

Aquest fet sol provocar problemes emocionals que deriven en augments de l’exclusió social de la persona gran. Mitjançant visites setmanals de dues hores realitzades per voluntaris/es, la persona gran s’integra en una relació socioafectiva que contribueix a millorar la seva autoestima i li atorga un nou espai afectiu. Aquesta acció reforça la inclusió social de les persones grans que viuen en residències, ja que actua de catalitzador entre el centre residencial i l’exterior.

Activitats de socialització: permeten a les persones grans soles gaudir d‘activitats d’oci gratuïtes que esdevenen a més espais de relació, moments únics en el seu procés d’inclusió, vitals pel seu benestar emocional, als que no tindrien mai accés per la manca de recursos econòmics i les dificultats de mobilitat que generalment presenten les persones grans que acompanyem. Les activitats tenen per objectiu reactivar la participació i integració de les persones grans en el seu entorn social, necessitat bàsica que no tenen coberta. Les principals activitats que realitzem a L’Hospitalet del Llobregat, totes mitjançant l’acció i intervenció directa del voluntariat, són :

Tertúlies tallers: un grup de voluntaris/es i un grup de persones grans es troben en un espai extern al domicili on es desenvolupa una activitat amb contingut formatiu i
relacional. Algunes d’aquestes activitats es realitzen conjuntament amb altres entitats i espais de la ciutat.

Vacances Amigues: conscients de la duresa de l’estiu per milers d’ancians, període en què les ciutats es buiden i els seus referents (la botiga de la cantonada, el veí…) ja no hi són, Amics de la Gent Gran organitza anualment 5 torns de vacances adaptades en les que grups de persones grans acompanyades per voluntaris/es i infermers/es abandonen la soledat de les seves llars i gaudeixen dels beneficis d’aquesta activitat intergeneracional.

Actes de socialització: permeten a les persones grans soles gaudir d‘activitats d’oci gratuïtes que esdevenen a més espais de relació, moments únics en el seu procés d’inclusió, vitals pel seu benestar emocional, als que no tindrien mai accés per la manca de recursos econòmics i les dificultats de mobilitat que generalment presenten els i les beneficiaris/es.

Els actes tenen per objectiu reactivar la participació i integració de les persones grans en el seu entorn social, necessitat bàsica que no tenen coberta. Amb la finalitat de continuar fent partícips a la gent gran de les tradicions del nostre país, organitzem dos actes: Revetlla de Sant Joan i Tradicional Dinar de Nadal, que els permeten sentir-se vius i acompanyats en dates tan assenyalades.

Foment del voluntariat.

La promoció del voluntariat és una prioritat de l’entitat ja que la incorporació de noves persones és fonamental per al nostre creixement, i per a això és necessari un pla d’acolliment metòdic, la promoció del seu creixement dins de l’entitat i una participació activa que els i les vinculi efectivament a la mateixa.

Captació de persones voluntàries: mitjançant diferents campanyes de foment del voluntariat que l’entitat realitza durant tot l’any a través de diferents canals: Web de la entitat, plataformes telemàtiques de voluntariat social, xerrades informatives en centres de treball o escoles, presència en fires i congressos, díptics informatius, campanyes de sensibilització i mobilització del voluntariat en diferents mitjans de comunicació o mitjançant el boca-orella.

Sessions informatives: amb una periodicitat que sol ser quinzenal o mensual, se celebren sessions informatives amb l’objectiu de donar a conèixer el treball de l’entitat i el paper del voluntariat a totes aquelles persones que s’han interessat per la tasca que realitza l’entitat. En aquestes sessions, totes les persones interessades emplenen un formulari que ajudarà a conèixer el perfil de la persona i els seus interessos principals.

Orientació i selecció de voluntaris/es: les persones finalment interessades acorden una reunió amb el responsable de voluntariat o la persona voluntària responsable, a fi de:

1- Resoldre els possibles dubtes existents
2- Ser orientat entre les diferents possibilitats de voluntariat amb l’objectiu de trobar un punt d’equilibri entre les necessitats de la entitat i/o els interessos i habilitats de la persona voluntària.

3- Conèixer el compromís que suposa la seva tasca i prendre una decisió conjunta sobre el seu interès com a voluntari/a.

4- Valoració tècnica de la sol·licitud de voluntariat. Durant l’entrevista, el personal tècnic o la persona voluntària responsable avaluarà les possibilitats de la persona interessada, i en la mateixa entrevista comunicarà a la persona què tipus de voluntariat s’adequa més al seu cas.

Si la decisió final sobre la seva incorporació és positiva, s’informa a la persona voluntària d’aspectes com els valors, objectius, accions i compromisos. Si la decisió d’incorporació és negativa, s’explica les circumstàncies objectives d’aquesta decisió perquè la persona no desenvolupi un sentiment negatiu sobre la seva capacitat per ajudar als altres, així mateix se li orienta cap a altres entitats que necessitin voluntariat i que s’adeqüen al seu perfil i característiques.

Incorporació i acolliment: Una vegada s’ha decidit la inclusió de la persona als programes d’Acompanyament de la fundació se li lliura el Manual d’acolliment del voluntariat i es procedeix a la signatura de la Carta de Compromís del Voluntariat en el qual es recullen els drets i deures de les persones voluntàries, així com els compromisos de cadascun dels serveis i activitats. Amb la finalitat d’augmentar el seu capital social i promoure la seva formació i seguiment per a una intervenció de qualitat amb la persona gran que beneficiï a totes dues. L’entitat dissenya anualment una proposta formativa per als voluntaris i les voluntàries.

Seguiment, avaluació i fidelització del voluntariat: Per obtenir informació de la situació de la persona gran, situar les possibles problemàtiques del voluntariat amb el servei i recollir propostes, es realitzen les següents accions:

Supervisió periòdica de l’evolució i situació de la persona gran i de l’actuació de les persones voluntàries per part del personal tècnic referent de l’entitat mitjançant seguiment telefònic i entrevistes personalitzades quan es valori necessari.

També es realitza un seguiment del voluntariat per part de voluntaris/es coordinadors/es i voluntaris/e responsables del seguiment telefònic.

Categorías

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies